بازاریابی چیست؟ انواع روشها و کارکردهای مارکتینگ برای معرفی محصول و جذب مشتری | networkmarketingteam
مدیریت مارکتینگ، فرصت های بازار را شناسایی کرده و با تدوین استراتژی های مناسب، سعی در استفاده و سودآوری از آنها را دارد. مدیریت بازاریابی باید برنامه های مارکتینگ سازمان را پیاده سازی کرده و به طور مداوم اثربخشی آنها را ارزیابی کند و نواقص موجود در اجرای برنامه های بازاریابی را حذف کند. در واقع مدیریت بازاریابی با هدف بالابردن کارآیی فعالیتهای مارکتینگ شرکت انجام می شود.
- «بازاریابی ارتباط کمی با عرضهکنندگان و ارتباط زیادی با مشتری برقرار میکند.
- همچنین اندازه گیری اون ها شما رو مسیر درست قرار میده و بهتون کمک می کنه تا ببینید تا چه حد به اون هدف رسیدین و موفق شدین.
- «بازاریابی یعنی عملِ افزایش آگاهی از خرید و خرید مجدد یک محصول یا خدمات با مزایای مشتری محور.
- اگر قصد دارین به هدف بهبود آگاهی از برند شرکتتون برسین باید سعی کنین این رنگ و بو رو به دست بیارین و ببینید چطور باید با اون شروع کنین.
- در این روش برندهای مختلف با استفاده از یک سامانه پیامک و متن تبلیغاتی کوتاه جذاب و تاثیرگذار، با در نظر گرفتن تخفیف، شرکت دادن مشتریان در قرعهکشی و مسابقات، آنها را به بررسی و خرید محصولات تشویق میکنند.
بازاریابی یکی از مهمترین کارهایی است که یک کسب و کار میتواند برای موفقیت خود انجام دهد. بازاریابی یا مارکتینگ عبارت است از یک استراتژی که توسط یک شرکت در جهت برقراری ارتباط با مشتری استفاده میشود. بازاریابی بینالمللی شامل فعالیتهایی مانند تبلیغات در رسانههای بینالمللی، شرکت در نمایشگاهها، کنفرانسهای بینالمللی، استفاده از شبکههای اجتماعی جهانی برای تبلیغات و… خواهد شد. بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ یک رویکرد نوین در حوزه بازاریابی محسوب میشود که بر پایه تحقیقات علمی در زمینه علوم اعصاب و رفتارشناسی تاسیس شده است. در این روش از مفاهیم و اصول اعصاب برای درک عمیقتر رفتار مصرفکنندگان و ارتباط آن با تصمیمگیریهای خرید و بازاریابی استفاده میشود. همونطور که از اسم اینفلوئنسر پیداست، در این نوع از بازاریابی افراد مهم و تاثیرگذار بر جامعه هدفمون رو در نظر می گیریم و به سراغ اون ها می رویم.
یک برنامه بازاریابی ایجاد کنین
بازاریابی سببی زمانی ایجاد میشود که یک کسبوکار از یک رویداد اجتماعی یا زیستمحیطی یا خیریه حمایت میکند و از مزیتهای مارکتینگی آن بهرهمند شود. به عنوان مثال، کسبوکاری که ده درصد از سودش را به خیریه حمایت از کودکان سرطانی اختصاص میدهد، از بازاریابی سببی استفاده کرده است. «پروفسور کاتلر میگوید بازاریابی به معنی برآورده کردن نیاز مشتری و کسب سود است.
بازاریابی مستقیم و دهانبهدهان؛ دو نمونه از مشهورترین انواع روشهای بازاریابی
«مارکتینگ فرایندی اجتماعی و مدیریتی است که در آن افراد و گروهها برای به دست آوردن آنچه که میخواهند یا به آن نیاز دارند، محصولی را تولید یا معامله میکنند یا ارزشی ایجاد میکنند. آما (AMA) مخفف عبارت American Marketing Association و به معنی انجمن مارکتینگ آمریکاست. این مؤسسه تعریفی از بازاریابی، تحقیقات بازار و سایر مفاهیم این حوزه از جمله برندسازی ارائه میدهد. اما نکته جالب درباره تعاریف سایت آما این است که به طور متوسط هر سه سال یک بار تعاریف توسط ۵ متخصص در حوزه مارکتینگ و تحقیقات بازار، ارزیابی و بروزرسانی میشود. به همین دلیل میتوان گفت سایت آما بهترین و بروزترین تعریف تخصصی از مارکتینگ را به مخاطبان خود انتقال میدهد.
بازاریابی مجموعه فعالیتها، مؤسسات و فرایندهایی است که در جهت خلق، برقراری ارتباط، ارائه و تبادل پیشنهادات کار میکنند و باعث ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان، مخاطبان، شرکای تجاری و به طور کلی جامعه میشوند. مثالهای مختلفی برای انواع روش بازاریابی وجود دارد؛ برخی از این روشها برای کسبوکارهای B2B کاربردی هستند و برخی دیگر برای کسب و کارهای B2C مناسبند. برخی از آنها نیز شیوههای عمومی هستند که میتوانند مارکتینگ هر کسبوکاری را به موفقیت برسانند.