بازاریابی چیست؟ تعریف بازاریابی + سیر تکامل مارکتینگ تا امروز | networkmarketingteam

بازاریابی چیست؟ تعریف بازاریابی + سیر تکامل مارکتینگ تا امروز | networkmarketingteam

همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم، هدف آخر بازاریابی ایجاد رابطه‌ای سودآور با مشتری است. ایجاد و مدیریت این رابطه هم در گرو رعایت اصول بازاریابی است که در این مقاله هر ۵ اصل را بررسی کردیم. همین کاهش ارزش ویژه مشتری – به‌دلیل مرگ طبیعی مشتریان وفادار مسن – به ضرر کادیلاک تمام شد؛ چراکه آن‌ها هیچ تلاش و پیشنهادی برای جذب مشتریان جدید نداشت و کم‌کم جایگاه خود را در بخش‌های هدف‌گرفته از دست داد. فروش مکمل یعنی در کنار فروش محصول مورد نظر به مشتری، او را قانع کنیم محصولات مرتبط دیگری هم بخرد.

  • به نظر شما کدام یک از این تعاریف بازاریابی بهتر است؟ شما هم تعریف خودتان از بازاریابی را برای ما بگویید.
  • متخصصان بازاریابی در زمینه های مختلف بازاریابی مانند بازاریابی محتوایی، بازاریابی رسانه های اجتماعی، بازاریابی موتور جستجو (SEM) و بازاریابی ایمیلی تخصص دارند.
  • بازاریابی عصبی، روشی انعطاف‌پذیر برای تعیین ترجیحات مشتری و وفاداری به برند است و تقریبا، برای هر کسی که دربارۀ محصول یا خدمات شما نظر داده قابل اجرا است.
  • برای انتخاب استراتژی درست، باید حواسمان به تنوع بازار و استراتژی‌های بازاریابی رقبا هم باشد.

این قسمتی از نگاه کارشناسانه آن هندلی، یکی از برترین زنان حوزه بازاریابی و مارکتینگ در جهان و یکی از نویسندگان پرفروش وال استریت ژورنال است. او در حال حاضر جای اینکه یکی از برترین نویسندگان و سخنرانان در حوزه بازاریابی است به عنوان مدیر ارشد محتوای بازاریابی MarketingProfs، فعالیت می‌کند. این تعریف بازاریابی توسط جف کاتلر، معاون اجرایی و مدیر کل Vitals.com است؛ وب‌سایت معتبر و مشهوری که اطلاعات، بازخورد و بررسی‌های تخصصی را در مورد پزشکان و کادر درمان ارائه می‌کند. این تعریف، بر اهمیت درک و برآوردن نیازها و خواسته‌های مشتری و همچنین تبادل ارزش بین طرف‌های درگیر در فرآیند مارکتینگ متمرکز است. این‌جاست که جنبه اجتماعی آن برجسته می‌شود و تعاملات و روابط بین افراد و گروه‌ها را در برمی‌گیرد. برای مصرف‌کنندگانی که می‌خواهند طیف گسترده‌ای از محصولات را آنلاین و با تحویل سریع بخرند، آمازون یک سایت خرید آنلاین همه‌جانبه و چندمنظوره است.

  7 اصل اساسی در بازاریابی مدرن چیست؟ بازاریابی مدرن چه فرقی با شیوه سنتی دارد؟ موسسه آموزش عالی آزاد بهار

یک برنامه بازاریابی ایجاد کنین

به همین خاطر کسب‌وکارها سعی دارند رضایت مشتریان فعلی خود را جلب کرده و آنها را به مشتریان وفادار تبدیل کنند. اما در نهایت بازاریابی نوع 3 پیشرفته‌ترین نوع بازاریابی است که شرکتهای کمی از آن استفاده می‌کنند. این نوع بازاریابی می‌گوید افراد در یک دنیای ناپایدار قرار دارند که هر روز با مشکلات اقتصادی و اجتماعی جدیدی مواجه می‌شوند. بازاریاب در اینجا سعی می‌کند وضعیت فعلی مشتریان را خوب درک کند و بر آن اساس محصول یا خدمات مناسب را ارائه دهد. پاسخ به این پرسش‌ها و درک رفتار مشتری در قبال محصول ما، در موفقیت یا شکست سیاست های بازاریابی نقش کلیدی ایفا می‌کند. او به‌عنوان یک فرد متخصص و باتجربه، به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از طریق تولید تقاضای عملکرد و خرید رسانه‌ای، سرنخ، فروش و رشد درآمد ایجاد کنند.

بازاریابی مفهوم Context Marketing

بازاریابی در مفهوم سنتی ابزاری است که کسب‌وکارها برای برقراری ارتباط و ایجاد تعامل با بازار هدف خود استفاده می‌کند. سازمان‌ها همچنین به کمک این فرایند به مشتریان خود ارزشی ارائه می‌دهند و در نهایت از این طریق محصولات و خدماتشان را به مخاطبان می‌فروشند. تغییرات مداوم دنیای رسانه کار بازاریابان برای برقراری ارتباط با مخاطب را پیچیده می‌کند، اما در عین حال فرصت‌های جدیدی برای ایجاد قلمروهای بازاریابی جدید برای آن‌ها فراهم می‌کند. کتی هالیگان معاون ارشد فروش و بازاریابی PowerReviews که ابزارهایی را برای بررسی آنلاین، یکپارچه‌سازی رسانه‌های اجتماعی و خدمات موقعیت جغرافیایی فراهم می‌کند، نظر متفاوتی در مورد تعریف بازاریابی دارد.

تعریف بازاریابی (انجمن بازاریابی آمریکا – ۲۰۱۳)

هدف این بازاریابی ، فروش سایر تجهیزات تکمیل‌کننده این نوع محصولات یا خدمات در مراحل بعدی به همان مشتری است. این نوع بازاریابی در خصوص برآوردن نیازها و احتیاجات مشتریان حاضر در یک گروه اجتماعی در یک منطقه جغرافیایی خاص است و با جذب مصرف‌کنندگان جدید از خارج آن گروه نیز مخالف است. در این صورت شما در حال بازاریابی برای جذب مخاطب به سوی محصولات خدمات برای خود هستید ( صرف‌نظر از اینکه تفاوت بازاریابی با تبلیغات در چیست . اینجا قصد باز نمودن این بحث را نداریم ) . بازاریابی درونگرا شامل اقداماتی برای بهبود فرآیندها، مشارکت کارکنان و افزایش انگیزه آن‌ها، تسهیل انتقال دانش، ایجاد فضای کاری پویا و مثبت، تشویق به همکاری و تعامل بین بخش‌های مختلف سازمان خواهد شد. وبلاگ، ویدئو، نشریات الکترونیکی، پست رسانه‌های اجتماعی، پادکست و… نمونه‌های دیگری از بازاریابی محتوا هستند که مورد توجه قرار می‌گیرند. برای تبلیغ محصولات و خدمات، بازاریابی دیجیتال از وب و سایر فناوری های آنلاین مثل کامپیوترهای شخصی، تلفن های همراه و سایر رسانه ها و پلتفرم های دیجیتال استفاده می کنه.

  بازاریابی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | networkmarketingteam